Code geel: Donderdagnacht en -ochtend zware windstoten   Lees meer

Projecten

Groot onderhoud Oosterringweg N715

Oosterringweg tussen Kuinderweg (N351) en Marknesserweg (N331)

Periode

De uitvoering van het werk neemt meerdere maanden in beslag en zal naar verwachting plaatsvinden tussen maart en oktober 2022.

De N715 Oosterringweg is toe aan groot onderhoud. Dit gebeurt ongeveer elke 15 tot 20 jaar. Tijdens het onderhoud worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd. De belangrijkste worden hierna genoemd.

Aanpassingen weg
Het asfalt van de weg wordt vervangen. Tegelijkertijd wordt de weg iets anders ingericht. De rijstroken blijven dezelfde breedte, maar tussen de rijstroken wordt een dubbele streep aangebracht met iets meer ruimte tussen de strepen. Ook leggen we naast de weg een ribbelstrook met glasbollen aan. Dit verhoogt de veiligheid op de weg: het geeft bestuurders extra ruimte om terug te sturen wanneer ze per ongeluk over de kantstreep komen.

Aanpassingen fietspad
Het asfalt van het fietspad wordt vervangen door beton. Beton is een duurzame oplossing. Het heeft een langere levensduur en is onderhoudsvriendelijk. Het fietspad ligt op dit moment een flink stuk lager dan de weg. Dit maakt het lastig voor fietsers om over te steken en zorgt voor een (te) steile berm tussen het fietspad en de weg. Over de gehele lengte zal het fietspad daarom worden verhoogd.

Aanleg rotonde
Op het kruispunt van de Oosterringweg met de Luttelgeesterweg wordt een rotonde aangelegd. Op de rotonde wordt ook de Nieuwlandseweg aangesloten. Op deze manier rijdt het (vracht)verkeer van en naar het kassencomplex straks niet meer via het kruispunt met de Kalenbergerweg. Rondom de rotonde wordt een fietspad aangelegd zodat fietsers veilig, in twee keer, de weg kunnen oversteken.
Na de aanleg van de rotonde komt de aparte strook voor (brom)fietsers op het kruispunt met de Kalenbergerweg te vervallen. (Brom)fietsers stellen zich dan weer midden op het kruispunt op om te kunnen oversteken. Midden op het kruispunt geeft (brom)fietsers een beter overzicht over de verkeerssituatie. Het verbetert ook het zicht dat ander verkeer op de (brom)fietsers heeft, die zich ook niet meer naast maar achter de (brom)fietsers zullen opstellen.

Aanleg linksafvakken
Op het kruispunt van de Oosterringweg met de Baarloseweg en bij de entree naar de Orchidee├źn Hoeve wordt een zogenaamd linksafvak aangelegd. Een linksafvak zorgt ervoor dat afslaand verkeer veilig kan wachten in het vak voordat ze afslaat. Dit voorkomt kop-staartbotsingen en verbetert de doorstroming op de Oosterringweg. Tegenover het linksafvak wordt een fietsersoversteekplaats aangelegd zodat fietsers in twee keer de Oosterringweg kunnen oversteken.

Overige aanpassingen
Het kruispunt met de Blankenhammerweg voldoet op dit moment niet waardoor het voor vrachtverkeer moeilijk is om van de Blankenhammerweg de Oosterringweg op te draaien. Dit wordt aangepast zodat vrachtverkeer meer ruimte krijgt. Daarnaast wordt voor voetgangers een oversteek gemaakt naast het kruispunt. De verschillende bushaltes langs de route worden opgeknapt.
De haltes met alleen een haltebord worden voorzien van een stukje verharding. De bushalte bij de Orchidee├źn Hoeve wordt toegankelijk gemaakt voor reizigers met een beperking.

Alle informatie is tevens te vinden in het Infobulletin Groot onderhoud N715 Oosterringweg.

Hoe

Waarom

  • Vergroting van de verkeersveiligheid
  • Verbetering van de kwaliteit van het wegdek en het fietspad

Planning

De uitvoering van het werk neemt meerdere maanden in beslag en zal naar verwachting plaatsvinden tussen maart en oktober 2022. De weg en het fietspad zijn tijdens de werkzaamheden in fases afgesloten voor het verkeer, met wisselende omleidingsroutes. De fasering en bijbehorende omleidingsroutes zijn op dit moment nog niet bekend.

Voorlopig ontwerp
Het voorlopig ontwerp van de Oosterringweg is tot stand gekomen na overleg met verschillende belanghebbenden. Hieronder kunt u het voorlopig ontwerp bekijken. Het ontwerp is opgedeeld in vier trajecten en daarmee vier tekeningen. Klik op de link hieronder om het traject van uw keuze te bekijken. Op een tekening staat het betreffende traject, opgedeeld in vier stukken die onder elkaar getoond worden. Een exacte locatie is bijvoorbeeld herkenbaar aan de kruispunten met zijwegen en de huisnummers die vermeld staan op de tekeningen. Let op: zoals de naam al doet vermoeden betreft dit een voorlopig ontwerp. Het ontwerp wordt op dit moment verder uitgewerkt naar een definitief ontwerp. Op basis van extra onderzoeken die nog worden uitgevoerd kan het zijn dat er nog wijzigingen worden doorgevoerd aan het ontwerp. Daarnaast zijn bijvoorbeeld de inritten nog niet exact ingetekend en ook het hoogteverschil tussen de weg, het fietspad en de sloot is nog een punt van aandacht.

Heeft u na het lezen van deze informatie of het bekijken van het voorlopig ontwerp vragen, opmerkingen of suggesties? Vul dan het contactformulier in. Alle ingezonden vragen, opmerkingen en suggesties worden gelezen, getoetst en beantwoord.

VO vanaf rotonde Kuinderweg tm kruispunt Lindeweg (1049 kB)

VO vanaf kruispunt Lindeweg tm kruispunt Luttelgeesterweg (1277 kB)

VO vanaf kruispunt Luttelgeesterweg tm kruispunt Baarloseweg (1017 kB)

VO vanaf kruispunt Baarloseweg tm rotonde Marknesserweg (574 kB)

 

Vervolg
Tot aan de zomer van 2021 wordt nog gewerkt aan het definitief ontwerp. Tegelijkertijd wordt nagedacht over een mogelijke planning en fasering van de uitvoering van het werk. Hiervoor vinden onder andere gesprekken plaats met diverse bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden. Alle informatie wordt gecombineerd om tot een planning en fasering te komen die het de aannemer
mogelijk maakt het werk veilig uit te voeren en tevens zo min mogelijk hinder voor de omgeving oplevert. Eind 2021 is naar verwachting bekend welke aannemer het werk gaat uitvoeren.

Wilt u iets over dit project kwijt?